بلاگ

میکروفون و انتخاب صحیح آن

انتخاب یک میکروفون مناسب، همواره چالشی هیجان انگیز است که با توجه به عرضه متنوع این محصول، می بایست با کمی تامل و تعمیق برای انتخاب صحیح بدور از تبلیغات تجاری به آن پرداخت.

میکروفون ها از نظر ساختار به انواع مختلفی تقسیم می شوند که میکروفون های داینامیک و کندانسور، در حال حاضر از معتبرترین و پرمصرف ترین آنها هستند. اگر چه اخیرا توجه برخی از سازندگان به نسل جدید میکروفون های ریبون نیز جلب شده است. میکروفون های کندانسور همانطوری که از اسمش پیداست، بر اساس خاصیت عملکرد خازن، عمل می نمایند. میکروفون های کندانسوری از حساسیت بالاتری نسبت به سایر انواع میکروفن ها، برخوردار هستند، صدا را با جزییات بیشتری نمونه برداری می کنند. اگر چه این خصوصیت در اجرای زنده می تواند به دلیل بوجود آوردن فیدبک یا برگشت صدا، یک عامل منفی و مشکل ساز نیز نمو می کند. البته در استودیوهای ضبط صدا و موسیقی که از محیطی ساکت با آکوستیک مطلوب برخوردار هستند، این حساسیت بالا به عنوان یک مزیت بزرگ برای نمونه برداری (ضبط) صدا با بیشترین جزییات محسوب خواهد شد. میکروفون های کندانسور با توجه به ساختار خود، نیاز به یک جریان مستقیم دائمی دارند. این جریان که به ولتاژ فانتوم معروف است، به صورت یکنواخت حالت شارژ را برای خازن میکروفون مهیا می کند تا عملکرد آن را که، اساس تغییرات ظرفیت خازن است، امکان پذیر می شود. تغییرات ظرفیت خازن میکروفون بر اثر برخورد مولکول های هوا با دیافراگم آن بوجود می آید و یک مدار مبدل، این تغییرات ولتاژ را به سیگنال الکتریکی متناسب با صدا تبدیل می کند. کیفیت میکروفون های کندانسور، به صورت مستقیم تحت تاثیر فاکتورهای ساخت هر یک از قسمت های آن است و قیمت تمام شده یک میکروفون کندانسور، چند برابر یک میکروفون داینامیک خواهد بود.

میکروفون های داینامیک که کاملا شبیه بلندگوها ولی معکوس آن عملکرد دارند، بر اساس حرکت دیافراگم آن، که یک سیم پیچ متصل است و دارای یک هسته مغناطیسی است، عمل می نماید. حرکت این سیم پیچ، باعث تولید جریان الکتریکی ضعیفی می گردد که نمونه برداری از فیزیک صدای محیط یا منبع صدا خواهد بود. یکی از مشخصه های اصلی تمامی میکروفون ها بدون توجه به نوع آن، زاویه دریافت صدای آن است. این زاویه دریافت صدا می تواند کاملا بسته (هایپر کاردیوید) و باریک باشد و یا کاملا باز و اصطلاحا کروی (یونی یا امنی دایرکشنال). نوع زاویه میکروفون، هیج ربطی به مرغوبیت و نامرغوبیت میکروفون ندارد و باید متناسب با نوع کاربری آن انتخاب شود. اگر چه میکروفون های با زاویه بسته به دلیل تیراژ پایین تر تولید و تخصصی بودن، عموما در یک سطح کیفی، از قیمت بالاتری نسبت به انواع زاویه باز برخوردار هستند.

از دیگر مشخصات مهم یک میکروفون، میزان حساسیت آن است. حساسیت یک میکروفون باید متناسب با نوع مصرف آن انتخاب شود. بسیاری از میکروفون های نامرغوب از حساسیت بالایی برخوردار هستند و این مشخصه نباید دلیل مرغوبیت و نا مرغوبیت یک میکروفون باشد. حساسیت یک میکروفون ممکن است برای خواننده حرفه ای باعث خطای خوانندگی شود و امری است کاملا پیچیده که طی دوره های طولانی باید مورد آزمایش های تجربی قرار گیرد. مشخصه های دیگر انتخاب یک مکروفون را می توان عملکرد آن در محدوده داینامیکی دانست و همچنین نشکستن صدا در قله های آن که هر یک از اهمیت خاصی در مورد استفاده های خاص برخوردار هستند. یک میکروفون می تواند در یک مورد خاص عالی، و در مورد دیگر بسیار بد عمل کند، از این رو قضاوت در مورد آنها دشواتر است و شاید هم تا حد زیادی سلیقه ای باشد.

بسیاری از صدابرداران و هنرمندان میکروفون های کندانسور و بسیاری دیگر میکروفون های داینامیک را برای استفاده های خویش متناسب می دانند. به هر حال میکروفون یکی از مهمترین قطعات در صدابرداری و اجرای زنده است. در محصولات هایمر پروفشنال، میکروفون مدل PDM-X1 از نمونه های میکروفون داینامیک با زاویه بسته و حساسیت کم است. این میکروفون برای اجرای زنده کلام به صورتی طراحی شده است که صدای اطراف و محیط را به صورت حداقل دریافت کند. این خصوصیت باعث می شود که حداقل فیدبک (سوت کشیدن) بوجود آید. در مقابل این میکروفون مدل PDM-X2 از حساسیت بالا، پاسخ فرکانسی وسیع و زاویه باز برخوردار است که صدایی شفاف تر و پرحجم تر ارائه می دهد ولی طبیعتا در کنترل فیدبک در مواردی که بخصوص بلندگوها با قدرت بالایی عمل می نمایند. هر دو مدل ذکر شده حاصل تحربیات و تکنولوژی اخذ شده در تاریخ فعالیت های برند هایمر پروفشنال است که قطعا در حیطه قیمتی خو می توانند از انتخاب های مناسب و برجسته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *